Blogia
L'ATENEU

Spiritual, amb la trompeta de Louis Armstrong

Cementiri de Sinera (1946)

Spiritual, amb la trompeta de Louis Armstrong

No s'acaben amb mi la cadena i el temps.

Uns dits purs alçaran el benigne

Silenci de Déu,

cada dia i per sempre, damunt el meu crit :

el silenci em dóna l'antic nom del fill.

 

Mira com lluitaven pel cantó de l'est

folls reis que volien corones de neu.

Aquesta feixuga raó ponderal

els guerrers monarques no suportaran.

 

No t'ha de commoure, recte pensament,

que vegis clares o fosques les pells.

I et diré que els negres són germans del blanc,

perquè, quan els pengis, sàpigues plorar.

 

Si les barques no surten a mar,

pescador, boca closa,

si la vela no guanya la mar,

la suor de l'home de què menjarà?

 

Ara els camps són erms,

i anirem a la terra d'Egipte,

on el Blas ja creix.

Tots els pous són secs,

i anirem fins a l'aigua tan ampla,

a calmar la set.

 

A la naixença del riu,

alt arquer solitari,

des de l'origen de l'arbre i del riu,

dispara'm sageta cap al ben morir.

Personalment, he triat aquest poema per mostrar el sentiment que transmet l'autor en tot el llibre de Cementiri de Sinera. Tot l'orgull patriòtic que ensenya Espriu en els seus fragments són dignes de fer-se sentir i, encara que ho faci indirectament, són els que arriben de forma més propera. La humilitat que té cap a Catalunya, és la que es fa notar entre aquells que envolten la importància d'aquesta terra. Ja tocant el tema del poema, m'agradaria esmentar certs aspectes que m'han agradat. Primerament, la cita de: I et diré que els negres són germans del blanc, perquè, quan els pengis, sàpigues plorar. Això, ha fet que des de un principi el poema m'agradés, el fet de tractar el racisme i justificar que tothom és igual. Després, les següents estrofes del poema són les que em porten certs dubtes i no sabria dir per què m'han acabat d'agradar, ja que jo ho relaciono amb l'enfrontament de Catalunya i Espanya, és a dir, les reaccions que té la gent sobre el problema, però, podrien parlar d'un altre tema que desconec. Malgrat això, el tret formal i mètric m'ha semblat molt atraient.

Montse Ribot

0 comentarios